STRONA GŁÓWNA > Informator interesanta

  

INFORMATOR INTERESANTA
Gospodarka mieszkaniowa

   
 

DODATEK MIESZKANIOWY
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
Dobromierz, ul. Cmentarna 14, tel.: (074) 85-86-237

 

Dodatek mieszkaniowy przysługuje:

  • Najemcom oraz podnajemcom lokali mieszkalnych.

  • Osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego.

  • Osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych.

  • Innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem.

  • Osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący lokal zamienny albo socjalny.

Jeżeli średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie 3-ch miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o przyznanie dodatku nie przekracza 175 % najniższej emerytury gospodarstwie jednoosobowym i 125 % w gospodarstwie wieloosobowym.

Wymagane dokumenty:

  • Wniosek osoby uprawnionej (potwierdzony przez Zarządcę budynku lub nadzór budowlany w stosunku do budynków własnościowych).

  • Deklaracja o wysokości dochodów (dochód rodziny z ostatnich 3-ch miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku).

  • Załączonych dokumentów, tj.:
    - osoby pracujące - zaświadczenie z zakładu pracy o wysokości  zarobków (od kwoty brutto należy odliczyć koszty uzyskania przychodu oraz składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe określone w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych).
    - osoby nie pracujące - zaświadczenie z Rejonowego Urzędu Pracy.
    - emeryci, renciści - decyzja z ZUS, 3 ostatnie odcinki renty.
    - osoby pobierające alimenty - decyzja i 3 ostatnie odcinki wpłat.
    - osoby pobierające zasiłki stałe z opieki społecznej - decyzja o przyznaniu świadczeń.
    - żołnierze odbywający zasadniczą służbę wojskową - zaświadczenie o wysokości żołdu.
    - uczniowie szkół zawodowych odbywający płatne praktyki zawodowe - zaświadczenie o dochodzie.
    - uczniowie pobierający stypendia - zaświadczenie ze szkoły.
    - inne źródła dochodu - dokumenty w zależności od rodzaju świadczenia.

Opłaty:

Brak opłat.

Inne informacje:

  • Dodatek mieszkaniowy przyznaje się na okres 6 miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca, w którym wniosek został złożony.

  • Dodatek mieszkaniowy przysługuje na podstawie tylko jednego z tytułów wymienionych wyżej.

  • Dodatek mieszkaniowy nie przysługuje, jeżeli powierzchnia użytkowa zajmowanego lokalu przekracza powierzchnię normatywną o więcej niż o 30 % w budynkach wybudowanych po 1945 roku, albo o więcej niż 50 % w budynkach wybudowanych przed końcem1945 roku pod warunkiem, że udział powierzchni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60 %.

  • Normatywna powierzchnia użytkowa lokalu w przeliczeniu na liczbę członków gospodarstwa domowego nie może przekraczać:
    1) 35 m2 - dla 1 osoby,
    2) 40 m2 - dla 2 osób,
    3) 45 m2 - dla 3 osób,
    4) 55 m2 - dla 4 osób,
    5) 65 m2 - dla 5 osób,
    6) 70 m2 - dla 6 osób, a w razie zamieszkiwania w lokalu większej liczby osób dla każdej kolejnej osoby zwiększa się normatywną powierzchnię użytkową o 5 m2.

  • Normy powierzchni użytkowej określonej jak wyżej podwyższa się o 15 m2, jeżeli w lokalu mieszka osoba niepełnosprawna, poruszająca się na wózku.

  • Nie przyznaje się dodatku, jeżeli jego kwota byłaby niższa niż 2 % najniższej emerytury.

  • Do podstawy obliczenia dodatku mieszkaniowego przyjmuje się wydatki w wysokości 90 % naliczonych i ponoszonych wydatków.

  • Wysokość dodatku mieszkaniowego łącznie z ryczałtem przyznanym za brak centralnego ogrzewania, centralną ciepłą wodę i gaz przewodowy, nie może przekraczać 50 % wydatków przypadających na normatywną powierzchnię zajmowanego lokalu mieszkalnego lub 50 % faktycznych wydatków ponoszonych za lokal mieszkalny, jeżeli powierzchnia tego lokalu jest mniejsza lub równa normatywnej powierzchni.

Przepisy prawa:

Ustawa z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2001r. Nr 71, poz. 734), rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 czerwca 2005r. w sprawie dodatków mieszkaniowych (Dz. U. z 2001r. Nr 156, poz. 1817) oraz rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 grudnia 2001r. w sprawie sposobu przeprowadzania wywiadu środowiskowego, wzoru kwestionariusza wywiadu oraz oświadczenia o stanie majątkowym wnioskodawcy i innych członków gospodarstwa domowego, a także wzoru legitymacji pracownika upoważnionego do przeprowadzenia wywiadu. (Dz. U. z 2001r. Nr 156, poz. 1828).

 


 

 
 Informacje opracował(a): Lilianna Błyskosz
 Informacje udostępnił(a): Administrator
 Data zamieszczenia:

10.08.2009

 

strona główna  |  do góry  |

 

BIP Urząd Gminy w Dobromierzu